Pokaż listę

Najem krótkoterminowy - czy to się opłaca?

Najem krótkoterminowy - czy to się opłaca?

         Najem krótkoterminowy nie jest jeszcze tak powszechny jak korzystanie z hoteli i hosteli, jednak z każdym rokiem zyskuje na znaczeniu. Dla podróżnych stanowi atrakcyjną i, co prawdopodobnie najważniejsze, korzystną cenowo alternatywę. Dla właścicieli nieruchomości - sposób na wypracowanie ponadprzeciętnych stóp zwrotu z inwestycji. Jak zarabiać na turystach preferujących najem krótkoterminowy? Jak przygotować nieruchomość na przyjęcie gości? I najważniejsze – ile można na tym zarobić?

Najem krótkoterminowy vs. długoterminowy

         Posiadając bądź planując zakup nieruchomości pod wynajem, wybierać można spośród przynajmniej kilku modeli biznesowych. Zdecydowanie najpopularniejszym jest wynajem długoterminowy. Rozwiązanie niezwykle wygodne, a do tego pozwalające na uzyskanie stopy zwrotu na poziomie około 5% netto. Dlaczego wygodne? Gdyż raz znaleziony najemca, przynajmniej w teorii regularnie opłaca czynsz i na stosunkowo długi okres czasu zwalnia właściciela nieruchomości z konieczności poszukiwania kolejnego chętnego na wynajęcie mieszkania. A nawet jeśli tak się stanie, okres wypowiedzenia jest zwykle na tyle długi, że znalezienie w tym czasie nowego najemcy bardzo realne. Zachowanie ciągłości wpływów jest niezwykle istotne, gdyż wpływa na stopę zwrotu z inwestycji, dlatego najbardziej preferowaną przez właścicieli mieszkań grupą najemców są ci „stali w uczuciach”, planujący wynająć mieszkanie na przynajmniej rok.

    
 Naturalnie najem długoterminowy to nie jedyny model biznesowy, na jaki zdecydować się może właściciel nieruchomości. Alternatywę stanowi chociażby jego przeciwieństwo, a więc najem krótkoterminowy. Model ten bardzo wyraźnie zyskał na znaczeniu w ostatnich latach i wszystko wskazuje na to, że tendencja ta będzie się wciąż utrzymywać. Dlaczego? Powodów jest co najmniej kilka. Głównym argumentem przemawiającym na jego korzyść jest jednak fakt, iż najem krótkoterminowy to rozwiązanie generujące obustronne korzyści. Właściciel nieruchomości zyskuje ponadprzeciętne wpływy z tytułu najmu, zaś najemcy, którymi w przypadku najmu krótkoterminowego są zwykle turyści, znacznie atrakcyjniejsze warunki zakwaterowania. Co skłania przyjezdnych do rezygnowania z hoteli i wynajmowania mieszkań? Przede wszystkim niższe koszty. W Polskich realiach w największych ośrodkach miejskich doba w niedrogim hostelu to przynajmniej kilkadziesiąt złotych. W hotelu przynajmniej dwukrotnie więcej. Wybierając alternatywę w postaci prywatnego mieszkania mogą liczyć na porównywalny standard w cenie niższej o nierzadko kilkadziesiąt procent. Wspomnieć warto również o wyższym poziomie prywatności, zwykle większym komforcie zakwaterowania, a także możliwości uniezależnienia się od sztywno ustalonych godzin meldunkowych.


Ostatnim modelem biznesowym, o którym warto wspomnieć jest hybryda, a więc połączenie najmu krótkoterminowego z długoterminowym. Kiedy jest to możliwe? Z opcji tej skorzystać mogą właściciele
mieszkań wynajmowanych studentom. Studenci zwalniają zwykle mieszkania na okres wakacyjny, co dla właściciela oznacza niemałe straty. Rozstanie z dotychczasowymi najemcami, szczególnie tymi, którzy nie sprawiają trudności, niesie za sobą pewne ryzyko, dlatego wielu właścicieli godzi się na tymczasową utratę przychodów. Czy zasadnie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Warto się jednak w takim przypadku zastanowić nad najmem krótkoterminowym, który może stanowić doskonały środek zaradczy. Biorąc pod uwagę fakt, iż okres wakacyjny to czas największego zainteresowania najmem krótkoterminowym, decyzja taka może okazać się bardzo korzystna finansowo.


Nie każda nieruchomość jest odpowiednia

       O najmie krótkoterminowym myśleć mogą właściciele nieruchomości zlokalizowanych w największych polskich miastach, a także popularnych wśród turystów kurortach. Lokalizacja jest podstawowym czynnikiem sukcesu. Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszą się mieszkania i apartamenty położone w sąsiedztwie centrum lub najważniejszych atrakcji turystycznych. Doskonale skomunikowane i najlepiej oferujące atrakcyjny widok z okien.

Decydując się na najem krótkoterminowy trzeba zatroszczyć się o odpowiednie przygotowanie mieszkania. Przede wszystkim musi być ono kompletnie wyposażone – w pościel, ręczniki, komplet naczyń, niewielki sprzęt kuchenny, żelazko, deskę do prasowania itd. Mieszkanie takie stanowi alternatywę dla hotelu, więc musi zapewniać wszelkie udogodnienia. Im lepiej wyposażone i atrakcyjniej urządzone, tym szanse na jego korzystne wynajęcie są większe.

Wyższe nakłady inwestycyjne to nie jedyne wyzwanie, z jakim zmierzyć się musi właściciel nieruchomości. Niemniej istotne, aniżeli lokalizacja i standard mieszkania, są działania marketingowe oraz bieżąca obsługa mieszkania. By stopa zwrotu z inwestycji była jak najwyższa, mieszkanie nie powinno stać puste, stąd konieczne jest przygotowanie atrakcyjnej oferty i nieustanne jej promowanie. Każda zmiana najemców wymaga również odpowiedniego przygotowania mieszkania na przyjęcie kolejnych gości – sprzątania, zmiany pościeli itd. Koszty związane z obsługą nieruchomości należy tym samym wkalkulować w cenę najmu.

Najem krótkoterminowy we Wrocławiu

        Wrocław jako jedno z największych polskich miast, wiodący ośrodek akademicki, a także prężnie rozwijające się centrum biznesowe jak najbardziej stanowi atrakcyjną lokalizację w kontekście zarabiania na najmie krótkoterminowym. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż Wrocław uważany jest za jedno z najpiękniejszych polskich miast, co przyciąga do miasta rzesze turystów – zarówno tych krajowych jak i zagranicznych. W 2017 roku przybyło ich do Wrocławia niemalże 5 milionów. Niewątpliwie pomógł w tym tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, a także liczne atrakcje, których w mieście nie brakuje. Biorąc pod uwagę fakt, iż Wrocław uzyskał prestiżowy tytuł European Best Destination 2018, można przypuszczać, że bieżący rok będzie pod tym względem rekordowy. Być może jest to dobry moment na rozważenie zmiany dotychczasowego modelu biznesowego i zaprezentowanie swojej nieruchomości w serwisach takich jak Airbnb, Booking, ShortStayPoland czy Wimdu, gdzie już dziś znaleźć można kilkaset ofert ze stolicy Dolnego Śląska.

 

Autorem wpisu gościnnego w ramach współpracy z MILTON Grupa Nieruchomości jest Piotr Majewski - wrocławianin, ekspert rynku nieruchomości i redaktor bloga Morizon.pl.

Pokaż listę
Facebook LinkedIn